Søkemotoroptimalisering (SEO)

Er din bedrift synlig i SEO Bergen ?

SEO for bedrifter i Bergen

Vi hjelper bedrifter i Bergensområdet med synlighet i de store søkemotorene (Google, Bing, Yahoo) slik at potensielle kunder i nærområdet finner din bedrift når de søker etter varer og tjenester dere tilbyr. Det å markedsføre en lokal bedrift kan være utfordrende, men med Lokal SEO er det mulig å dominere lokale søkeresultater, noe som kan være svært lønnsomt og kostnadseffektivt for mindre- og mellomstore bedrifter.

Alle bedrifter er unike, og trenger derfor en individuelt tilpasset SEO-strategi. Våre SEO tilltak vil øke vekst, salg og styrke merkevaren i din bedrift, samtidig som vi sørger for at alle tilltak er lønnsomme, kostnadseffektive og fremtidsrettede.

Til syvende og sist handler det om at potensielle kunder som søker etter varer eller tjenester du tilbyr finner din bedrift, og vil handle hos deg – og ikke hos konkurrentene dine.

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en digital markedsføringsmetode fokusert på økende synlighet i organiske søkeresultater hos Google og andre søkemotorer. SEO omfatter både tekniske og kreative tilltak som kreves for å forbedre rangeringen, drive trafikk og øke synligheten i søkemotorene. Det finnes mange forskjellige aspekter av SEO, men vi deler det som oftest inn i to kategorier:

  • On-Page SEO
  • On-Page SEO er praksisen ved å optimalisere ulike deler av nettsiden for å påvirke søkemotorrangeringer. Noen av faktorene som utgjør On-Page SEO er innhold, url struktur, ytelse, HTML struktur (titles, headings, meta descriptions osv.), interne lenker, brukervennlighet, bilde optimalisering og mobilvennlighet.

  • Off-Page SEO
  • Off-Page SEO refererer til tilltak og strategier du kan utføre utenfor grensene til din nettside. Off-Page SEO fokuserer primært på å etablere lenker fra andre nettsider som peker på din nettside. Dette fører til at din nettside får økt autoritet i Google, som igjen fører til høyere plasseringer i søkeresultatene. Selvom Off-Page SEO hovedsakelig omhandler lenkebygging, spiller også sosiale medier og diverse andre tiltak en sentral rolle i denne prosessen.

SEO handler ikke bare om å bygge søkemotorvennlige nettsteder, men også om å gjøre nettstedet bedre for brukere og potensielle kunder. Her hos oss i webEC mener vi at disse to prinsippene går hånd i hånd.

Hvorfor er SEO viktig?

Vi lever i en digital verden der nesten alt kan bli funnet på nett. Hvis produktet, tjenesten eller din bedrift ikke blir funnet via Google-søk er sannsynligheten stor for at potensielle kunder vil handle hos en av dine konkurrenter. Det som skiller SEO fra tradisjonell markedsføring er at når potensielle kunder søker etter et produkt/en tjeneste i søkemotorene, er de som oftest klar til å kjøpe – og da er det viktig at de finner din bedrift i søkeresultatene.

Søkeoptimalisering (SEO) vil:

  • Øke salg og omsetning i din bedrift
  • Styrke merkevaren i din bedrift
  • Sørge for økt troverdighet
  • Skaffe innsiktsfull informasjon om besøkende og kunder
  • Hjelpe til med digitalisering av din bedrift

Målrettet trafikk til din nettside gjennom organisk søk kan gi resultater som ingen annen form for markedsføring kan måle seg med.
Det å investere i SEO er som regel utrolig kostnadseffektivt for de fleste bedrifter, og kan ha en eksepsjonell avkastning sammenlignet med andre markedsføringsmetoder.

Hvordan utfører vi SEO?

I likhet med utvikling av ny nettside er også SEO en prosess som bør være unikt tilpasset din bedrift. Før vi setter i gang med SEO-prosessen vil vi alltid kartlegge og lage en SEO strategi som er tilpasset din bedrift. Selvom tiltakene og rekkefølgen av disse kan variere i ulike SEO strategier, så er det noen tiltak som gjentar seg i de fleste tilfeller. Her er en oversikt over de vanligste tiltakene i en SEO strategi:

  1. Teknisk SEO Analyse & Optimalisering

    Ingen liker nettsider som bruker lang tid på å laste inn, og derfor er det nødvendig med en rask nettside for å oppnå gode resultater i søkemotorene. Sammen med hastighet og ytelse omhandler teknisk SEO også mobilvennelighet, sikkerhet (HTTPS), nettside arkitektur, crawling og indexing.

  2. Side Optimalisering

    For at søkemotorene skal forstå hva en nettside handler om, eller hva den prøver å selge er det viktig at den har en god HTML struktur. Dårlig optimalisert- og strukturert HTML kode fører til at søkemotorene vil nedprioritere nettsiden i søkeresultatene, noe som vil negativt påvirke din bedrift. Sammen med HTML struktur er også URL strukturen til nettsiden en faktor som påvirker søkeresultater.

  3. Søkeord Analyse & Optimalisering

    Før man kan begynne å skrive innhold på nettsiden er det viktig å bestemme hvilke type ord og uttrykk vi ønsker å bli rangert på av søkemotorene. Det er viktig å sette seg inn hvordan potensielle kunder tenker, og finne ut hvilke ord de bruker når de søker etter et produkt eller en tjeneste din bedrift tilbyr. Søkeord Analyse (Keyword Research) er ofte en av de første og viktigste tiltakene i en SEO strategi.

  4. Konkurrentanalyse

    Kanskje den mest interessante delen av en SEO strategi – det å finne ut av hvordan dine konkurrenter gjør det, hva de gjør som fungerer, og hva som ikke fungerer. I tillegg til dette vil også en konkurrentanalyse gi god innsikt i hvordan det står til med SEO i din bransje, og hvor enkelt eller hvor vanskelig det vil være å nå toppen av søkeresultatene for din bedrift.

  5. Innholdsmarkedsføring

    Innholdsmarkedsføring (Content Marketing) er en langsiktig strategi basert på å bygge et sterkt forhold til dine kunder ved å gi dem verdifullt og relevant innhold av høy kvalitet. Alt handler om å bygge tillit til kunder, slik at de handler hos deg og ikke hos dine konkurrenter.

  6. Lokal SEO

    Lokal SEO er optimaliseringsprosessen som fokuserer på å levere søkeresultater som er relevante for en søker basert på sin nåværende plassering. Det vil si at om du er i Bergen og søker etter for eksmpel «rørlegger», så vil du få opp resultater med rørleggerbedrifter lokalisert i Bergen. Optimalisering for lokale søk bidrar til å bringe nye kunder rett til din bedrift, og kan derfor være svært lønnsomt og kostnadseffektivt for lokale virksomheter.

  7. Lenkebygging

    Lenkebygging (Link Building) er prosessen med å anskaffe linker fra andre nettsteder til din egen nettside, og er ofte sett på som den viktigste (og mest utfordrende) delen av SEO. Lenkebygging er hovedsakelig en samling av flere ulike tiltak: du trenger å mestre innholdsmarkedsføring, salg, teknisk SEO, psykologi, og god gammeldags markedsføring hvis du vil at andre konsekvent skal linke til din nettside.

  8. Kontinuerlig Oppfølging

    Søkemotoroptimalisering eller SEO er en kontinuerlig prosess, og ikke en «one-time» prosess. Markedet, konkurransen, og bedriftene som setter reglene – søkemotorene – er i stadig endring og utvikling. Google endrer og oppgraderer søkemotoralgoritmene 500-600 ganger per år, noe som gjør kontinuerlig oppfølging og vedlikehold kritisk for en seriøs SEO strategi.

Driver du en bedrift i Bergen som ønsker synlighet i Google? Kontakt oss for en helt uforpliktende og kostnadsfri samtale, så finner vi ut hvordan vi kan hjelpe dere!

Trenger din bedrift hjelp med SEO?